Daar zit ik dan
Op een middelbare school te Schoten nabij Antwerpen
Tegenover een docente Frans
Uitgerekend een docente Frans
Mijn enige onvoldoende op mijn eindlijst
Dat zeg ik dan ook maar
Daarna vertel ik over mijn onderneming
Waarin ik geloof en wat ik beloof
Ik vertel dat ik een organisatieadviseur ben
En dat ik organisaties help de juiste context te creëren
Ik vertel dat medewerkers baat hebben bij keuzevrijheid
zich competent voelen
en behoefte hebben aan verbinding
met zowel collega’s als de missie van de organisatie
Dat er meer werkplezier en samenwerking ontstaat
in een dergelijke context
en dat de resultaten dan vanzelf verbeteren
En dan wordt het echt leuk
Want dan begint zij te praten
Gelukkig in het Nederlands
Over de samenwerking in haar vakgroep Frans
En dat hun keuzevrijheid beperkt wordt door vaststaande eindexameneisen
Dat ze het moeilijk vond om direct de verbinding te maken met de school
Omdat de verbinding met een vorige school bruusk was verbroken
Dat collega’s vrij zijn om binnen de school extra dingen op te pakken
Maar dat er weinig ruimte is om deze dingen ook weer los te laten
En dat ze trots is op haar leerlingen als ze een groei doormaken
Als ik na 20 minuten weer op de gang sta en de docente Frans op weg is naar haar volgende les, denk ik
Als leerlingen een groei doormaken
mag de docente Frans vooral trots zijn op zichzelf
Dit gesprek was onderdeel van de training Storylogie die ik heb gevolgd. Een training waarin je in drie dagen tijd je ondernemersverhaal scherp stelt. In mijn geval wist ik dat ik alle puzzelstukjes al had, maar dat ik tijd en hulp nodig had om de puzzel een keer in zijn geheel uit te leggen.
Annemarieke en Sem creëren een veilige omgeving, maar confronteren je wel met uitdagende werkvormen. De uitwisseling van gedachten met hen en andere deelnemende ondernemers geeft ordening en een totaalverhaal.